9. shell – sudet lampaiden vaatteissa

9. sun. helluntaista

Lampaalla suden hampaat

Matt 7:15-23

 

15:”Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia. 16:Hedelmistä te heidät tunnette. Eihän orjantappuroista koota rypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita. 17:Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, huono puu kelvottomia hedelmiä. 18:Ei hyvä puu voi tehdä kelvottomia eikä huono puu hyviä hedelmiä. 19:Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen. 20:Hedelmistä te siis tunnette heidät. Matt 7:15-23.

Jeesus puhuu usein hyvin ilmeikkäällä ja eloisalla kielellä. Sudet lampaiden vaatteissa on kielikuva, jossa on ilmaisuvoimaa.

Jeesushan on paimen, ja me kuulumme hänen lammaslaumaansa. Me olemme niitä, joiden pitäisi seurata Jeesusta. Susi taas esiintyy viekkaasti yhtenä meistä, jotta pääsisi lähelle. Mutta hänen tarkoituksensa on tuhota lauma ja johtaa se harhaan, pois Jeesuksen luota, pois kaidalta elämään vievältä tieltä. Kuvaus on kuin suoraan lasten satukirjasta, jossa ilkeä paha susi juonittelee saadakseen meidät saaliikseen.

Miksi Jeesus varoittaa tällaisista saalistajista? Juuri siksi koska niitä ei ole helppo tunnistaa. He puhuvat Jeesuksen nimissä, tunnustavat hänet Herraksi, heillä voi hyvin olla voimallisia tekoja, joissa näyttäisi Jumalan Henki toimivan. Ulkoa päin mikään ei viittaa siihen, että henkilö olisi Kristuksen vihollinen.

Minkälaisia nämä valheprofeetat ovat? Evankeliumin mukaan he ovat raatelevia susia tai kelvottomia hedelmäpuita.

Ensimmäiseksi tulee mieleen valheprofeetoista joidenkin äärilahkojen johtajat, lopunajan profeetat, joiden sokaisemana heidän kannattajansa ovat tehneet joukkoitsemurhia. Tällaisissa tapauksissa lammasturkin alta näkyy kuinka kuola valuu ja suden raatelevat hampaat välkkyvät.

Mutta sudet lammasten vaatteissa eivät varmaankaan ole aina näin helposti tunnistettavia.

Ajattelenkin, että nämä profeetat eivät ehkä tietoisesti vastusta Kristusta, eivät tietoisesti halua raadella ja vahingoittaa. He ovat ehkä vilpittömiä, mutta tietämättään hairahtuneita. He haluavat kulkea kaitaa tietä, mutta lepäävät lavean tien majapaikoissa. He eivät varsinaisesti vastusta Kristusta, mutta koska he eivät tunne häntä, eivät he myöskään aja hänen asiaansa. Heidän sisimpänsä ei siis ole muuttunut. Heillä on edelleen suden sydän ja suden mieli.

Valheprofeetallahan on lammasten vaatteet. Hänellä usko on vain vaateparsi. Hänellä on roolivaatteet. Usko ei ole hänellä sisäistä elämää Jumalan yhteydessä, jokin oleellinen puuttuu.

Tuo oleellinen on Kristuksen hengen synnyttämät hedelmät. Koska sisin ei ole Kristuksen oma, ei myöskään hedelmät ole hänestä lähtöisin. Ja jos hengen hedelmät puuttuvat, ei auta vaikka olisi kuinka ihmeellisiä muita hengen osoituksia.

Sisimmästämme käsin kasvaa hedelmiä. Se mikä sydämessämme asuu, näkyy ennen pitkään aina ulospäin. Viha, hajaannus, pelko, rakkaus, masennus, kosto, katkeruus, ilo, rauha. Näitä voi yrittää peitellä, mutta kuitenkin se, mikä on sisällämme huokuu meistä läpi. Elämisemme ja olemisemme on sen värittämä, minkälainen sisimpämme on.

Minkälaisia hedelmiä minussa kasvaa, minkälainen sydän rinnassa sykkii? Ongelma lienee siinä, että tunnistamme itsestämme yhtä hyvin lampaan kuin suden sydämen, hyvän ja huonon hedelmän. Mutta voiko meissä kasvaa kahdenlaista hedelmää? Eikö olekaan niin että toiset ovat susia toiset lampaita? Jeesushan sanoo, että huono puu ei kasva hyvää hedelmää eikä hyvä puu huonoa hedelmää.

Sinun sisimpäsi kuuluu Kristukselle. Mutta suden luonto ei ole meissä kokonaan häipynyt. Se saa meissä vielä paljon pahaa aikaan. Lammaslaumaan kuuluvina meidän ei pitäisi olla susia ja juurrutettuina Jumalan viinitarhaan, meidän pitäisi kasvaa hyvää hedelmää. Ja näin onkin. Silti huomaamme, että suden luonto ei suinkaan ole häipynyt ja edelleen synti kasvattaa meissä hedelmää.

Mutta ajattelen, että hyvä hedelmä kasvaa meissä juuri siihen kohtaan, missä tuo oma heikkous, vajavuus ja synti tunnistetaan. Hyvä hedelmä kasvaa synnin haavan kohtaan.

Usko aukeaa elämämme syvissä kohdissa. Usein tämä syvä kohta paljastuu meille haavoittumisen kautta. Kun tulemme tuntemaan oman rajallisuutemme ja oman pahuutemme. Kun olemme satuttaneet jotakuta, silloin lammas kauhistuu. Hän katsoo jälkiään… ja ne ovatkin suden jättämät jäljet.

Nyt ihminen kysyy, miten minä voin kestää tämän totuuden, totuuden itsestäni. Sen että olen heikko, syyllinen pahaan. Miten voin kestää sen totuuden, että olen lammas, jolla on suden hampaat. Onko minulla vain lampaan turkki? Olenko minä pelkästään se huonoa hedelmää tuottava puu, joka päätyy polttopuuksi padan alle. Onko olemassa Jumala, jonka käsiin voin uskoa elämäni. Onko minulla toivoa?

Syntinsä ja vajavuutensa tunteminen on sekin hengen hedelmä. Vielä tärkeämpi hengen hedelmä on silloin tuntea Kristus. Hän, joka on syntiemme sovittaja. Hänen luokseen me voimme tulla. Hän tuntee meidät lampaansa ja antaa meille lahjaksi kaikkien kauneimman hedelmän: anteeksiantamuksen.

 

2 kommenttia artikkeliin ”9. shell – sudet lampaiden vaatteissa

  1. keijo 13.8.2010 / 12:49

    Helpmpi on nähdä vaara ja suojatua kun kaikki on näkyväistä mutta silloin kun paha tulle kauniissa silkki hanskoissa ja kauniina persooonana on vaikeampa todeta pahan .Monta kertaa olen elämässäni pitänyt ottaa esiin kaikki aistini tajutakseni vääryden ja vetäyä pois.Joskus ei auta muu kun saada Herran Hengen apu mukaan todistukseksi milloin on kysymyksessää eksytys ja vääryyttä .Tänä viimeisinä nousee todella monta väärää ihmistä esiin eksyyttäksen jos mahdollista valittutkin:Joten ollaan varovaisia ja tutkitaan jokainen asia Jumalan sanalla Pyhän hengen valossaa, siunausta ja kiitos,keijo södertälje

  2. puujalka 23.9.2010 / 07:52

    Henkien erottaminen ei ole aina helppoa. On hyvä muistaa kuitenkin varovaisuus ennen kuin tuomitsee tai tekee jyrkkiä johtopäätöksiä. Voimme hyvin kristittyinä olla eri mieltä joistakin asioista ilman suurta ongelmaa. Kristittyjen keskenäinen yhteys on tärkeämpää kuin pienet inhimilliset riidat ja tulkintaerot. Mutta keskeisissä asioissa on kohtalokasta erehtyä. Ihminen ei voi tulla Jumalan luokse kuin Jeesuksen kautta: Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Jeesuksen tähden.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s