Rukous

Rukous – Sydämen puhetta Jumalan kanssa

Jeesus opetti ja sanoi:
”Kun rukoilette, älkää tehkö sitä tekopyhien tavoin. He asettuvat mielellään synagogiin ja kadunkulmiin rukoilemaan, jotta olisivat ihmisten näkyvissä. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet. Kun sinä rukoilet, mene sisälle huoneeseesi, sulje ovi ja rukoile sitten Isääsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut.
Rukoillessanne älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka kuvittelevat tulevansa kuulluiksi, kun vain latelevat sanoja. Älkää ruvetko heidän kaltaisikseen. Teidän Isänne kyllä tietää mitä te tarvitsette, jo ennen kuin olette häneltä pyytäneetkään. Rukoilkaa te siis näin:
- Isä meidän, joka olet taivaissa! 
Pyhitetty olkoon sinun nimesi. 
Tulkoon sinun valtakuntasi. 
Tapahtukoon sinun tahtosi, 
myös maan päällä niin kuin taivaassa. 
Anna meille tänä päivänä jokapäiväinen leipämme. 
Ja anna meille velkamme anteeksi, 
niin kuin mekin annamme anteeksi niille, 
jotka ovat meille velassa. 
Äläkä anna meidän joutua kiusaukseen, 
vaan päästä meidät pahasta.” Matt. 6: 5-13

Kuka teistä on joskus rukoillut? Aika monelle se näyttää olevan ihan tärkeä asia. Monissa perheissä rukoillaan varsinkin iltarukous? Minkälainen rukous lienee teillä käytössä? Usein se rukous on sellainen minkä isä tai äiti on oppinut pienenä omilta vanhemmiltaan ja minkä he taas oppivat kun olivat pieniä. Ja kun se mummi tai pappa on ollut pieni, heille heidän vanhempansa ovat rukouksen opettaneet. Tuttu rukous on siirtynyt isältä ja äidiltä lapsille ja heidän lapsilleen ja niin edelleen. Tulee tällainen pitkä rukouksen ketju. Meidän perheen iltarukous on varmaan aika tuttu monelle teistä. Levolle laske Luojani, armias ole suojani. Jos sijaltain en nousisi, taivaaseen ota tykösi. Rakas Isä anteeks anna kaikki pahat tekoni, enkelisi tulla suo vartijaksi lapses luo. Suojaa isää, äitiä pikku Katariinaa ja pikku Mariaa… Sitten käydään läpi kaikki tärkeät ja rakkaat henkilöt ja kun kaikki heidät on muistettu, rukous päätetään: anna meidän rauhassa tänä yönä nukkua.

Tämän rukouksen vaimoni on oppinut lapsena äidiltään. Mutta tiesittekö, että minua ei lapsena opetettu rukoilemaan. Se johtui ehkä juuri siitä, että minun äitiäkään ei opetettu rukoilemaan, kun hän oli lapsi. Isäni aivan varmasti opetettiin lapsena rukoilemaan. Mutta aikuisena hän ei opettanut sitä meille. Jouduin siis itse opettelemaan rukouksen. Minä olin jo peruskoulusta valmistunut ennen kuin omaehtoisesti rukoilin. Silloin jouduin miettimään miten oikein se tapahtuu.

Oli suuri helpotus, että Jeesus oli opettanut omia oppilaitaan rukoilemaan. Hän opetti Isä meidän -rukouksen, kun he pyysivät: opeta meitä rukoilemaan. Niinpä ensimmäinen rukoukseni oli Isä meidän rukous. Ja kyllä se tuntui hyvältä kun sen mukaan rukoili.

Mutta mistä rukouksessa oikeastaan on kysymys ja miten ne kädet laitetaan? Rukous on keskustelua Jumalan kanssa jota emme näe. Jumala näkee meidät ja vielä tärkeämpää, hän tuntee kaikkein syvimmätkin ajatuksemme ja toiveemme. Ne juuri ovat aidoimpia rukouksiamme. Jotta tunnistaisimme ne itsekin, meidän on rauhoituttava.

Mitkä ovatkaan syvimpiä toiveitani? Mitkä ovat sinun syvimpiä toiveitasi? Lapsella se on varmasti jotakin sellaista, että ne ihmiset, jotka ovat hänelle kaikkein tärkeimmät ja läheisimmät, pitäisivät hänestä huolta, suojelisivat ja kannustaisivat.

On surullista, että näin ei aina ole. Joskus vanhemmat tuntuu oudoilta ja tyhmiltä. Joskus heitä vähän pelkääkin. Minä jouduin ainakin lapsena vähän pelkäämään isää kun se oli juovuksissa. Silloin hän ei toiminut niin kuin hyvän isän olisi pitänyt toimia. Jos olisin osannut rukoilla. Olisin rukoillut isän puolesta – ja tietysti sisarusten ja äidin puolesta. Koska kenelläkään meistä ei ollut silloin kivaa.

Jeesus opetti rukoilemisesta, että Jumala on meille kuin hyvä Isä. Siksi me saamme rukoilla häntä juuri sanomalla häntä isäksi. Jumala on Isä, joka ei tee tyhmyyksiä niin kuin aikuiset ihmiset saattaa tehdä.

Miten ne kädet siis laitettiin? Koska rukouksessa on tarkoitus päästä syvimpien toiveiden ja ajatustensa ääreen, silloin on tarve rauhoittua. Meillä Suomessa on totuttu laittamaan kädet ristiin, jotta ne eivät huido ympäriinsä. – Näin ei ole aina toimittu. Jeesuksen aikana ihmiset nousivat seisomaan rukoillessaan, peittivät päänsä liinalla ja kohottivat kätensä.

Milloin rukoillaan? Joillekin iltarukous on se tärkein rukous. Sitten tuttu voi olla myös ruokarukous. Aamulla herättyään on hyvä pyytää siunausta päivälleen. Täällä Harjavallassa olen oppinut tuntemaan erään vanhan miehen, sotaveteraanin. Hän oli hyvä mies. Hän oli opettanut omat lapsensa rukoilemaan. Olen iloinen, että hän kertoi myös minulle, kuinka hän oli heitä opettanut. Koska hänen opetuksensa oli hyvin yksinkertainen ja helppo oppia, haluan kertoa sen teillekin. Hän opetti näin: Kun sinulla on vaikeaa, rukoile Jumalalta apua. Kun sinulla on kaikki hyvin, kiitä siitä Jumalaa.

Rukous linnun laulua

Mitä rukous tai rukoileminen on? Onko sinua koskaan opetettu rukoilemaan?

Onko se sitä, että laitetaan kädet ristiin ja pää kumarruksiin? Onko se sitä, että laitetaan silmät kiinni ja suu suppuun.

Se ei ole vain sitä. Mutta tällainen rauhoittuminen auttaa ja on tärkeä jotta rukouksesta tulisi yhtään mitään.

Rukoilla voi eri tavoin. Kädet ristien, polvistuen, seisomaan nousten, kädet kohottaen. Joku käyttää rukousnauhaa. Toinen sytyttää kynttilän. Nämä kaikki tavat auttavat meitä juuri rauhoittumaan jolloin voimme keskittyä tai antautua itse rukoukseen.

Rukous on seurustelua Jumalan kanssa. Jumala ei ole kaukana taivaan pilvissä. Päinvastoin Jumala on lähempänä meitä kuin kukaan muu koskaan pystyy olemaan. Kun sinut kastettiin Jumalan Henki, Pyhä Henki asettui sinuun asumaan. Sinun sisimpäsi on Jumalan Hengen asunto. Meidän ei siksi rukouksessamme tarvitse huutaa.

Tämä Jumalan Henki on kuin pieni lintu, jolla on pieni ja hento ääni. Rukouksessa hiljennymme kuullaksemme sen kauniin lauluäänen. Tuo pieni laululintu, Jumalan Henki, rukoilee meissä hiljaisesti ja lakkaamatta. Jos olemme kovin rauhattomia, tämä rukous jää tavoittamatta.

Mitä Henki rukoilee, mitä pieni Jumalan lintu laulaa? Hän kertoo Jumalan hyvyydestä. Hän haluaa sinulle hyvää. Hän kiittää Jumalaa kaikesta, mitä sinulle tapahtuu ja rukoilee, että sinä näkisit asiat hänen laillaan.

Vaikka sinä, et aina selvästi kuulisikaan Hengen hiljaista ääntä, voit kuitenkin kertoa omia asioitasi hänelle. Rukouksessa me kerromme ilomme ja kiitoksen aiheemme, me kerromme surumme ja vaikeutemme. Rukouksessa tuomme elämän asiamme Jumalalle.

Ruokarukouksessa muistamme kiittää Jumalaa. Iltarukouksessa tuomme päivän tapahtumat myös kiitoksella Jumalan eteen ja siunaamme rakkaitamme, rukoilemme apua ja lohdutusta niille joilla on vaikeaa.

Tämä Jumalan Henki tekee meistä Jumalan lapsia. siksi olisi tärkeä kuulla sitä ja tehdä sille tilaa itsessämme, että sen olo ei ole ahdas tai vangittu. Jumala itse kuulee aina tämän pienen linnun äänen.

 

 Kissa puskee jalkoja

Eläinten puuhastelua on hauska katsella. Niitä tarkkailemalla oppii myös kaikenlaisia asioita. Kissat viihtyvät paljon sisällä. Yleensä nukkuvat tai nuolevat käpäliään. Mutta heti kun keittiön kaapin ovi narahtaa, he tulevat tarkastamaan, onko heidän ruokakuppiinsa tullut mitään hyvää. Ne tulevat sinne ruokakupille, vaikka hetki sitten olisivat syöneet. Ensimmäisenä ne ajattelevat itseään. 



Eräs Moritz-kissa on jo vanha ja väsynyt. Se ei oikein enää pärjää taistelussa naapurin kissoja vastaan. Jonakin päivänä se oli saanut pahasti selkäänsä. Silloin se vetäytyi syrjään ihmisten jaloista nuolemaan haavojaan. Mutta heti kun se tuli ihmisten ilmoille, se toivoi saavansa erityiskohtelua: silitystä, rapsutusta ja paljon paijausta. – ja sitä se saikin. Ihan hyvänä kissana sitä pidettiin vaikka se ei enää pärjännyt taistelussa. 



Olemme monessakin suhteessa samanlaisia kuin nämä kissat. Yhtä itsekkäitä ja itsekeskeisiä. Muiden ihmisten pitäisi aina ensimmäiseksi ajatella meidän parastamme. 



Mutta huomasin myös miten erinomaisia eläimet ovat saavuttamaan ihmisten huomion osakseen. Tiedät miltä tuntuu, kun kissa tulee puskemaan jalkojasi ja pyytää päästä kehräämään syliin. Se on aivan vastustamatonta. Se on sinustakin varmaan vallan hienoa. Miten kissat oikein sen puskemishomman tekee? Se on joka tapauksessa aivan takuuvarma juttu. Se toimii lähes aina. 



Miten me voisimme oppia yhtä luottavaisesti ja lempeästi lähestymään Jumalaa, kuin nämä kissat ihmistä? Kuka opettaisi meitä puskemaan kissamaisesti Jumalan jalkaa?

Kännykkä – Jumala ottaa yhteyttä ei Eriksonilla vaan Gudsonilla

– Mikä tämä on (näytän Erikson kännykkää)?


– Minkä merkkinen se on?


– Mihin sitä tarvitaan?

– yhteyden ottamiseen



Teemme nyt testin. Soitan nuorisotyöntekijällemme X:lle. (oppilaat valmennetaan tervehtimään X:ää).

Kun X on saatu langattoman päähän oppilaat lähettävät huutaen viestin: ”Hyvää huomenta X”, ”Jumala rakastaa sinua X”, ”Muikean pirteää työpäivää X”

Soittajan on hyvä olla valpas sen suhteen, että käyttäytyy oikealla tavalla puhelimessa, esim. esittelee itsensä. 



Kännykkä on mainio väline. Kännykkää tarvitaan kun otetaan yhteyttä toiseen ihmiseen, missä vain hän sitten onkaan. Kaikkialta voi tavoittaa. Henkilö ei ole riippuvainen johdolla seinään kiinnitetystä puhelimesta. 



Minun kännykkäni on Erikson. Sana Erikson on ruotsia ja merkitsee suomeksi samaa kuin Erikin poika. 



Yhteydestä ihmiseen on kysymys myös siinä, kun Jumala lähetti poikansa Jeesuksen maan päälle. Jumala ei ottanut yhteyttä ihmisiin kännykällä (Erikin pojalla), vaan oman poikansa kautta. 



Jumalan Poika tuli meidän ihmisten luokse kertomaan hyvää viestiä Jumalasta, joka rakastaa meitä. Jumalan Poika tuli luoksemme syntymällä ihmiseksi Neitsyt Marian kautta. 

(rukous sopii teemaksi myös langattomaan viestimiseen) 


 

Yksi kommentti artikkeliin ”Rukous

  1. keijo 13.10.2013 / 08:31

    Niin tämä on lahja meille ihmisille ,etä saamme rukoilla ja saada vastauksia ja voittoja ja parantumisia sairauksillemme ja kiittää hengessä taivaalista Isäämme kun lähetti Poikansa meille pelastukseksi veren kautta ,kiitos ja siunausta,keijo

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s